Εκτύπωση

Yoga και διατροφή

22 Σεπτέμβριος 2015. Αναρτημένο Γιόγκα

Yoga και διατροφήΟι τρεις διατροφικές Γκούνας

Η yoga της διατροφής διακρίνει τρεις καταστάσεις της ύλης, τις οποίες ονομάζει 'γκούνας'.

Στην πρώτη γκούνα ανήκουν οι διεγερτικές τροφές, αυτές που φέρουν πνευματική ανησυχία, ηδυπάθεια, θυμό, προσκόλληση, υπερδραστηριότητα και γεννούν επιθυμίες.

Οι τροφές αυτές αποκαλούνται ρατζασικές και στρέφουν την προσοχή προς το μέλλον. Τέτοιου είδους τροφές είναι το κρεμμύδι, το σκόρδο, το αλάτι, το πιπέρι, οι καυτερές πιπεριές, τα άγουρα φρούτα, το ζεματιστό φαγητό.

Στη δεύτερη γκούνα συγκαταλέγονται τροφές επεξεργασμένες, πολυκαιρισμένες, οι οποίες προκαλούν τη λησμονιά, την απάθεια, την υπνηλία, την αδράνεια. Οι τροφές αυτές αποκαλούνται ταμασικές και στρέφουν την προσοχή τους στο παρελθόν. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα τυριά, οι μαρμελάδες, οι κονσέρβες, τα γλυκά, τα χαλασμένα φρούτα, τ' αλκοολούχα ποτά, οι μπαγιάτικες τροφές.

Τέλος, στην τρίτη γκούνα ανήκουν οι ωμές- ακατέργαστες τροφές, οι οποίες προκαλούν ευεξία, ηρεμία, διαύγεια, ισορροπία. Οι τροφές αυτές αποκαλούνται σατβικές και στρέφουν την προσοχή τους στο παρόν. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές από αυτές, όπως το ρύζι, τα φρέσκα φρούτα, το κριθάρι, τα φρέσκα λαχανικά, το μέλι, τους ξηρούς καρπούς (φουντούκια, καρύδια, αμύγδαλα).

Η παραπάνω κατηγοριοποίηση δε συνεπάγεται ότι θα πρέπει να τρώμε μόνο από την τρίτη κατηγορία, δηλαδή τις σατβικές τροφές. Απλώς μας βοηθά στο ν' αναγνωρίσουμε την επίδραση ορισμένων τροφών και να τις χρησιμοποιούμε αναλόγως. Για παράδειγμα, κάποιος που χρειάζεται διέγερση, θα πρέπει να προτιμήσει να φάει από την κατηγορία των ρατζασικών όπως σκόρδο ή κρεμμύδι, ενώ κάποιος άλλος που χρειάζεται κατευνασμό θα προτιμήσει να φάει λίγο τυρί ή κάποια άλλη τροφή από την κατηγορία των ταμασικών. Επομένως καταλήγουμε ότι τα ρατζασικά γεύματα είναι τονωτικά-διεγερτικά, τα ταμασικά γεύματα είναι ηρεμιστικά-καταπραϋντικά. Γενικότερα, οι γιόγκι προτιμούν τις ωμές σατβικές τροφές : φρούτα, σπόρους, μέλι, λαχανικά. Προτιμούν επίσης να τρώνε και το φλοιό των τροφών, θεωρώντας ότι εκεί φωλιάζει η ηλιακή ενέργεια. Υπό αυτή την έννοια στο μήλο, στο αχλάδι, στο αγγούρι τρώγεται και η φλούδα.

Εναρμονισμένοι συνδυασμοί τροφών

Οι ασκούμενοι στη yoga πρέπει να τρέφονται με φρέσκες ωμές τροφές συνδυασμένες μ' αρμονικό τρόπο και να αποφεύγουν τροφές που απαιτούν πολύωρη διαδικασία χώνεψης.

Κάποιοι γενικοί κανόνες είναι οι εξής:

1. Τρεφόμαστε με ωμές ή ελαφρώς μαγειρεμένες τροφές.

2. Αποφεύγουμε ν' αναμειγνύουμε τις διατροφικές ομάδες.

3. Εφαρμόζουμε αρμονική διατροφή έξι μέρες την εβδομάδα και την έβδομη μέρα την έκλυση της πειθαρχικής ζώνης ώστε να εκτονώσουμε τις επιθυμίες μας.

4. Μία μέρα το μήνα εφαρμόζουμε δωδεκάωρη ή εικοσιτετράωρη αποτοξίνωση τρώγοντας φρέσκα φρούτα και λαχανικά, υγρές τροφές.

ΑΡΜΟΝΙΚΟΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ

Πράσινη σαλάτα + Τυρί/Γιαούρτι/Αυγό

Πράσινη σαλάτα + Ρύζι

Γάλα + Τυρί

Πράσινη σαλάτα + Κρέας/Θαλασσινά/Πουλερικά

Πράσινη σαλάτα + Μακαρόνια

Όσπρια + Ρύζι

Σπόροι + Ρύζι + Πράσινη σαλάτα

Πατάτες + Πράσινη σαλάτα

Μαύρη σοκολάτα + Αποξηραμένα φρούτα/Φρέσκα φρούτα/Χυμός

Μέλι + Φρούτα

Όλοι οι παραπάνω συνδυασμοί συντελούν στην καλή οργάνωση των τροφών μέσα στο χημείο του πεπτικού συστήματος.

ΔΥΣΑΡΜΟΝΙΚΟΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ

Πατάτες + Κρέας

Μακαρόνια + Τυρί/Κρέας/Θαλασσινά

Κοτόπουλο + Πατάτες

Φρυγανιά + Μέλι

Ψωμί + Κρέας

Μέλι + Βούτυρο

Ρύζι + Γιαούρτι

Βούτυρο + Μαρμελάδα

Δημητριακά + Γάλα/Χυμός φρούτων

Αυγό + Ψωμί

Γάλα + Ζάχαρη

Ψωμί + Μαρμελάδα

Γιαούρτι + Μέλι

Σπόροι + Αποξηραμένα φρούτα

Σοκολάτα γάλακτος + Σπόροι

Οι παραπάνω συνδυασμοί ΠΑΧΑΙΝΟΥΝ και δυσκολεύουν τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος, άρα τρώγοντας κάποιος τους συνδυασμούς αυτούς δυσκολεύεται στο ν'απαλλαγεί απ'το τοπικό πάχος και τον περιττό λιπώδη ιστό.

Τέλος, είναι αξιόλογο ν' αναφέρουμε ότι όλες οι ζωικές τροφές είναι περισσότερο επιβαρυντικές από τις φυτικές, καθώς και ότι οι ζωικές τροφές είναι διπλά πιο επικίνδυνες ως μεταλλαγμένες, αφού τρέφονται με μεταλλαγμένα φυτικά προϊόντα, οπότε διαθέτουν δύο βαθμούς μετάλλαξης, ενώ οι φυτικές μεταλλαγμένες μόνο έναν. Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες φυτικές τροφές που έχουν επισημανθεί ως επιβαρυντικές από κάποιους διατροφολόγους όπως είναι το λάχανο, η πατάτα, η ντομάτα, η γλουτένη στο ψωμί, τ' αράπικα φιστίκια, το αλάτι, η ζάχαρη, το λίπος, το λευκό αλεύρι.

Αγγελική Γιάννου

συνεργάτιδα της Βαρβάρας Σολομωνίδου στην AthensTrainers®
 
 Σολομωνίδου Βαρβάρα    Σολομωνίδου Βαρβάρα    Σολομωνίδου Βαρβάρα      Σολομωνίδου Βαρβάρα    Σολομωνίδου Βαρβάρα 
  Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
 www.athenstrainers.gr
 www.ultimatepilatesofgreece.gr
 www.t-bow.gr 
 www.spi.com.gr
 http://www.personaltraininginmykonos.gr
 http://www.pilates4pregnants.gr
 http://www.facebook.com/pages/Athens-Greece/AthensTrainers/231884207402
Tel: +30 6950614115
Fax: +30 2105757147
Πηγή:http://www.athenspress.gr


FacebookTwitter

Ροή ειδήσεων

Η πιο γλυκιά σελίδα

SFbBox by afl odds

tip