Εκτύπωση

Τσάι…σίγουρα δεν είναι ένα απλό ρόφημα - Μέρος 3

12 Φεβρουάριος 2015. Αναρτημένο Ποτά

Τσάι…σίγουρα δεν είναι ένα απλό ρόφημα - Μέρος 3Τσάι και ρευματοειδής αρθρίτιδα

Σύμφωνα με διάφορες έρευνες, η κατανάλωση τεσσάρων φλιτζανιών πράσινου τσαγιού ημερησίως μπορεί να αποτρέψει την εμφάνιση ρευματοειδούς αρθρίτιδας ή να ελαττώσει τα συμπτώματά της.

Άλλες έρευνες έδειξαν ότι γυναίκες που πίνουν τσάι έχουν 60 % λιγότερες πιθανότητες να αποκτήσουν ρευματοειδή αρθρίτιδα από αυτές που δεν πίνουν.

(Experimental Biology 2007, American Society for Nutrition Abstract 1652) Τσάι και οστεοπόρωση

Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι, το τσάι αυξάνει την πυκνότητα των οστών και βοηθάει στη διατήρηση της οστικής πυκνότητας, ιδιαίτερα στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, χάρη στην υψηλή περιεκτικότητα του σε φθόριο. (Factors Causing Cartilage, Bone Destruction In Arthritis Suppressed By Green Tea Compound - Medical News Today)

Άλλες επιδράσεις

Η κορτιζόλη, η ορμόνη η οποία αυξάνεται στο αίμα σε περίπτωση έντονου στρες, ελαττώνεται αμέσως με την κατανάλωση μαύρου τσαγιού. (Black Tea Really Does Help Alleviate Stress - Psychopharmacology Journal).

Από καταβολής του τσαγιού, έχουν επισημανθεί οι ευεργετικές ιδιότητες του στην πέψη, πιθανότατα λόγω των τανινών, που διεγείρουν την δράση του στομάχου.

Θετική επίσης φαίνεται να είναι η επίδρασή του στην πρόληψη του διαβήτη και του καταρράκτη. (Tea may help prevent diabetes and cataracts - American Chemical Society).

Τέλος, κάποιες άλλες μελέτες υποστηρίζουν ότι το πράσινο τσάι βοηθάει και σε διάφορα άλλα θέματα υγείας, όπως στην προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία, από τις ιογενείς λοιμώξεις, ότι είναι εξαιρετικά ευεργετικό για την εντερική χλωρίδα,

αλλά τα αποτελέσματα των ερευνών είναι αντιφατικά και δεν προκύπτουν ασφαλή συμπεράσματα.

Τσάι

Περί της έρευνας και άλλων δαιμονίων...

Σε ότι αφορά την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των πάσης φύσεως ερευνών, ο γράφων οφείλει να αποστασιοποιηθεί, προκειμένου να διαφυλάξει την ακεραιότητα και την υστεροφημία του...Ο λόγος είναι ότι πολλές από τις έρευνες που βγαίνουν στην φόρα...είναι κατευθυνόμενες, μιας και χρηματοδοτούνται από εταιρίες, που έχουν ίδια συμφέροντα, να παρουσιάσουν τα πράγματα κατά το δοκούν...οπότε ενίοτε παρουσιάζουν τα αποτελέσματα όπως τους βολεύει. Επίσης σε αρκετές περιπτώσεις, μπορεί να μην υπάρχει δόλος, αλλά ο σχεδιασμός της έρευνας, ο χρόνος, το μέγεθος του δείγματος, η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και άλλες σημαντικές μεταβλητές, μπορεί να αποτελέσουν παράγοντες σημαντικής απόκλισης. Τα συμπεράσματα δικά σας...

Τσάι…σίγουρα δεν είναι ένα απλό ρόφημα - Μέρος 3

Είναι τελικά το πράσινο τσάι τόσο υγιεινό και πόσο πρέπει να πίνουμε;

Το πράσινο τσάι, σίγουρα δεν είναι ένα απλό ρόφημα και βοηθά στη σωστή λειτουργία του οργανισμού με πολλούς τρόπους. Βέβαια δεν είναι και φάρμακο, αν και σε πολλές χώρες είναι βασικό συστατικό ιατρικών παρασκευασμάτων.

Είναι γεγονός ότι οι γνώμες διίστανται, γιατί παρόλο που αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι το πράσινο τσάι παρουσιάζει ευεργετικές ιδιότητες και πολλά οφέλη για την υγεία του ανθρώπινου οργανισμού, κάποια άλλα ινστιτούτα θεωρούν ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία, που να υποστηρίζουν τελεσίδικα την άποψη αυτή και συνεπώς οι επιστήμονες δεν είναι ακόμα σε θέση να κάνουν σαφείς συστάσεις.

Στην πλειοψηφία των μελετών, που αναφέρονται στην ωφέλιμη προσφορά του, οι συμμετέχοντες, έπιναν από 3 έως 10 φλιτζάνια πράσινου τσαγιού καθημερινά.

Έτσι, πιθανολογούμε, αποφεύγοντας τα άκρα, ότι η κατανάλωση δύο έως τεσσάρων φλιτζανιών τσαγιού την ημέρα, είναι πιθανώς ωφέλιμη για τον οργανισμό.

Παράπλευρες συνέπειες

Προσοχή όμως, καθώς η υπερβολική κατανάλωση πράσινου τσαγιού μπορεί να έχει σημαντικές παράπλευρες συνέπειες που σχετίζονται με την καφεΐνη, ιδιαίτερα σε μεγαλύτερες ηλικίες, ή σε ευαίσθητα άτομα, όπως αύξηση του καρδιακού ρυθμού, αρρυθμίες, αϋπνία, νευρικότητα, πονοκέφαλοι ή να επιδεινώσει κάποιες καταστάσεις, όπως το άγχος, η υψηλή πίεση, αλλά και πιθανές αλληλεπιδράσεις με ορισμένα φάρμακα. Επίσης, οι γυναίκες που βρίσκονται σε περίοδο εγκυμοσύνης ή θηλασμού να αποφεύγουν την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων πράσινου τσαγιού, λόγω της δυνατότητας που έχει η καφεΐνη να διαπερνά τον πλακούντα, να εμφανίζεται στο μητρικό γάλα και στη συνέχεια στο έμβρυο. Επιπλέον, το τσάι περιέχει τανίνες, ουσίες η οποίες μπορεί να περιορίσουν την απορρόφηση του σιδήρου και άλλων μετάλλων από την τροφή. Όσο για αυτούς που προσθέτουν γάλα στο τσάι, κάποιες μελέτες αναφέρουν, ότι το γάλα μπλοκάρει εν μέρει τη θετική δράση των αντιοξειδωτικών του.

Τσάι

Η προετοιμασία του τσαγιού

Η επιλογή της τσαγιέρας

Οι πήλινες τσαγιέρες, χωρίς εσωτερική υάλωση - που οι Κινέζοι ονομάζουν τσαγιέρες «με μνήμη» - κρατάνε σε κάθε χρήση το άρωμα του τσαγιού που έχει παρασκευαστεί μέσα, δημιουργώντας σταδιακά ένα πουρί.

Οι μαντεμένιες τσαγιέρες από την Ιαπωνία, αφού έχουν ζεσταθεί πρώτα με καυτό νερό κρατάνε το τσάι ζεστό για πολλή ώρα. Η εσωτερική τους υάλωση επιτρέπει την χρήση διαφορετικών τσαγιών.

Οι πορσελάνινες τσαγιέρες θεωρούνται επίσης ουδέτερες ως προς το τσάι χάριν στην εσωτερική τους υάλωση.

Όποια τσαγιέρα και να επιλέξετε να την πλένετε μόνο με ζεστό νερό. Μην την καθαρίζετε ποτέ με απορρυπαντικό.

Πως να φτιάξω το τσάι μου;

Το τσάι μπορεί να ρίχνεται χύμα μέσα στην τσαγιέρα (παραδοσιακή αγγλική μέθοδος) και να φιλτράρεται με ένα σουρωτήρι πάνω στο φλιτζάνι.

Μπορεί επίσης να μπει σ' ένα μεταλλικό "αυγό". Φροντίστε όμως να είναι αρκετά μεγάλο για να φουσκώσουν ελεύθερα τα φύλλα τσαγιού. Μερικοί θεωρούν όμως ότι το μέταλλο αλλοιώνει την γεύση του τσαγιού.

Μπορείτε, με την ίδια λογική, να φτιάξετε το δικό σας φακελάκι με ένα χάρτινο φίλτρο, είτε ατομικό, είτε για μια τσαγιέρα.

Ποια ποσότητα να βάλω;

Υπολογίστε 1 κουταλάκι του γλυκού τσάι ή 2 γραμμάρια για ένα φλιτζάνι των 200 ml. Έτσι, για μια τσαγιέρα του μισού λίτρου, βάλτε 2 έως 3 κουταλάκια, αναλόγως με τον όγκο των φύλλων του τσαγιού.

τσάι

Ποιο νερό να χρησιμοποιήσω;

Επειδή το χλώριο αλλοιώνει έντονα την γεύση του νερού της βρύσης, για αυτόν τον λόγο είναι προτιμότερο να ετοιμάζετε το τσάι σας με ουδέτερο εμφιαλωμένο ή φιλτραρισμένο νερό.

"Τα καλύτερα από όλα τα νερά είναι αυτά που στάζουν από σταλακτίτες καθώς και αυτά που κυλάνε αργά πάνω σε βραχώδη κοίτη. Αντίθετα, δεν πρέπει να πιει κανείς το νερό που πετιέται με δύναμη από τους χείμαρρους ή τους καταρράκτες". Lu Yu

Πόσο ζεστό να είναι το νερό;

Η θερμοκρασία του νερού ποικίλλει ανάλογα με το τσάι. Είναι όμως καλύτερα να μην βράσει το νερό και σίγουρα να αποφεύγετε να ρίχνετε νερό που βράζει πάνω στο τσάι, διότι θα κάψει τα φύλλα και θα καταστρέψει τα αρώματα του.

"Όταν το νερό δημιουργεί φυσαλίδες, όπως τα μάτια ενός ψαριού και παράγει ένα ελαφρύ ήχο, είναι το πρώτο βράσιμο.

Όταν το νερό δημιουργεί πέρλες συγκεντρωμένες στην άκρη της κατσαρόλας, είναι το δεύτερο βράσιμο.

Όταν το νερό αφρίζει, είναι το τρίτο βράσιμο." Lu Yu

Ποιος είναι ο χρόνος προετοιμασίας;

Κάθε τσάι έχει τον δικό του χρόνο προετοιμασίας που εξασφαλίζει την καλύτερη ισορροπία του αρώματος και της γεύσης του.

Πίνακας προετοιμασίας τσαγιού

Τσάι…σίγουρα δεν είναι ένα απλό ρόφημα - Μέρος 3

 

Ice Tea

Στην συνέχεια θα πάρουμε μια γεύση από Ice Tea, εξετάζοντας κάποια χαρακτηριστικά προιόντα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, από μια εταιρία εκ των leader του χώρου, χωρίς να αναφέρουμε το όνομά της, για ευνόητους λόγους...

Η κλασική της σειρά διατίθεται σε 3 γεύσεις: με λεμόνι, ροδάκινο και πράσινο λεμόνι.

Ice Tea Λεμόνι: Παρασκευάζεται από αληθινά φύλλα τσαγιού, χωρίς συντηρητικά και χρωστικές, σύμφωνα με τον κατασκευαστή του, διατηρώντας έτσι τη γνήσια γεύση, άλλα και όλα τα ευεργετικά φυσικά αντιοξειδωτικά στοιχεία που περιέχονται στα φύλλα του.

Συστατικά: Νερό, ζάχαρη, μέσο οξίνισης: κιτρικό οξύ, εκχύλισμα μαύρου τσαγιού (0,14%), χυμός λεμονιού από συμπυκνωμένο χυμό (0,1%), αρωματικές ουσίες, αντιοξειδωτικό: ασκορβικό οξύ, ρυθμιστής οξύτητας (κιτρικό νάτριο).

Σύμφωνα με την διατροφική του ετικέτα αποδίδει στα 330 ml: 100 Kcal ή 400 KJ, 23 gr. σάκχαρα και 0,03 gr. νάτριο.

Ice Tea Ροδάκινο: Έχει την ίδια σύσταση και θρεπτική αξία με το προηγούμενο, με την διαφορά ότι περιέχει χυμό ροδάκινου και δεν περιέχει κιτρικό νάτριο.

Ice Tea Πράσινο Λεμόνι: Έχει την ίδια σύσταση και θρεπτική αξία με τον πρώτο, με την διαφορά ότι περιέχει εκχύλισμα πράσινου τσαγιού και χυμό πράσινου λεμονιού από συμπυκνωμένο χυμό (0,035%).


Τσάι…σίγουρα δεν είναι ένα απλό ρόφημα - Μέρος 3

Η δεύτερη σειρά διατίθεται σε τρεις γεύσεις: Ανανάς & Ιβίσκος, Εσπεριδοειδή και Λευκό Ροδάκινο.

Ice Tea με Εσπεριδοειδή: Σύμφωνα με την εταιρία, είναι δύο φορές πιο πλούσιο σε κατεχίνες σε σχέση με την κλασική σειρά πράσινου τσαγιού χωρίς θερμίδες.

Συστατικά: Νερό, εκχύλισμα πράσινου τσαγιού (0,22%), χυμός λεμονιού από συμπυκνωμένο χυμό (0,1%), χυμός μοσχολέμονου από συμπυκνωμένο χυμό (0,1%), μέσα οξίνισης (κιτρικό οξύ, μηλικό οξύ), αρωματικές ουσίες, φρουκτόζη, αντιοξειδωτικό: ασκορβικό οξύ, ρυθμιστής οξύτητας: χλωριούχο μαγνήσιο, γλυκαντικές ουσίες (σουκραλόζη, ακεσουλφαμικό κάλιο), καφεΐνη.

Αποδίδει στα 250 ml: 3 Kcal ή 11 KJ, 0,4 gr. σάκχαρα και 0,1 gr. πρωτείνη.

Ice Tea με Ανανά - Ιβίσκο: Εδώ το μόνο που αλλάζει είναι ο χυμός ανανά και το εκχύλισμα ιβίσκου, ενώ αντίστοιχα στο Ice Tea Λευκό Ροδάκινο προστίθεται χυμός λευκού ροδάκινου.

Η τρίτη σειρά «no sugar», διατίθεται σε δύο γεύσεις: λεμόνι χωρίς ζάχαρη και πράσινο τσάι λεμόνι χωρίς ζάχαρη.

Ice Tea Lemon no sugar: Το Ice Tea είναι το 1ο έτοιμο παγωμένο τσάι που κυκλοφόρησε στην αγορά διατηρώντας όλα τα θρεπτικά συστατικά του τσαγιού, σύμφωνα με την παρασκευάστρια εταιρία. Είναι 100% φυσικό προϊόν, με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά ένα από τα πιο γνωστά brands παγκοσμίως και προσφέρει ολοκληρωμένη σειρά χωρίς ζάχαρη.

Συστατικά: Νερό, εκχύλισμα μαύρου τσαγιού (0,14%), μέσα οξίνισης: (μηλικό οξύ, κιτρικό οξύ), χυμός λεμονιού από συμπυκνωμένο χυμό (0,1%), αρωματικές ουσίες, αντιοξειδωτικό: ασκορβικό οξύ, γλυκαντικές ουσίες: σουκραλόζη, ακεσουλφαμικό κάλιο. Αποδίδει στα 330 ml: 3 Kcal ή 15 KJ, 0,3 gr. σάκχαρα και 0,03 gr. νάτριο.

Ice Tea Green Lemon no sugar: Εδώ αλλάζει το εκχύλισμα πράσινου τσαγιού αντί του μαύρου, δεν έχει μηλικό οξύ και αντί για σουκραλόζη έχει ασπαρτάμη.

Αποδίδει στα 330 ml: 3 Kcal ή 15 KJ, 0,1 gr. πρωτείνη, 0,1 gr. σάκχαρα και 0,04 gr. νάτριο.

Ice Tea

Από την σκοπιά του Διαιτολόγου

Για τα έτοιμα Ice Tea, σαν διαιτολόγος θα πρόσθετα ότι, είναι καλύτερα από πολλά αναψυκτικά, λόγω των αντιοξειδωτικών τους, πλήν όμως περιέχουν πολύ ζάχαρη, 23 gr. στα 330 ml (σχεδόν 5 κουταλάκια του γλυκού). Σε ότι αφορά τις σειρές με τα υποκατάστατα ζάχαρης:

Το ακεσουλφαμικό κάλιο, είναι 130-200 φορές πιο γλυκό από την ζάχαρη και δεν έχουν αναφερθεί δυσμενείς επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό, από όπου και αποβάλεται χωρίς να μεταβολιστεί.

Η ασπαρτάμη, είναι 200 φορές πιο γλυκιά από την ζάχαρη. Ορισμένοι άνθρωποι παρουσιάζουν ημικρανίες, αλλαγές στην διάθεση, ναυτία, διάροια και γυναικολογικές διαταραχές π.χ. στην περίοδο. Όλες οι αναφερθείσες περιπτώσεις ήταν ήπιας μορφής και δεν παρουσιάζει υψηλούς κινδύνους για την υγεία. Δεν πρέπει να καταναλώνεται από άτομα που πάσχουν από φαινυλκετονουρία (πηγή φαινυλαλανίνης).

Η σουκραλόζη, είναι 200 φορές πιο γλυκιά από την ζάχαρη και δεν έχουν αναφερθεί αρνητικές επιπτώσεις για την υγεία.

Σε κάθε περίπτωση συνίσταται κατανάλωση με μέτρο των τεχνητών γλυκαντικών.

Τσάι…σίγουρα δεν είναι ένα απλό ρόφημα

Το επιμύθιο

"Για να διώξει κανείς τη δίψα, πρέπει να πιει νερό.

Για να διώξει κανείς τις έννοιες, πρέπει να πιει κρασί.

Για να ανοίξει το πνεύμα του και να μείνει κανείς ξύπνιος, πρέπει να πιει τσάι."

Lu Yu

Αθανάσιος Δ. Νατσιούλης
Διατροφολόγος - Οινογνώστης
http://www.natsioulis.eu
 
Πηγές
www.tearoute.gr/?page=article&id=7
www.antigiransi.com/nutrition11.html
www.tearoute.gr/?page=article&id=9
www.pepsico-ivi.gr/page.aspx?itemID=SPG4
Πηγές φωτογραφιών
http://www.diakonima.gr/
http://healthy.babykawaiistore.com/tag/berpantang/
http://www.womenonly.gr/article.asp?catid=13755&subid=2&pubid=129261638
http://www.tearoute.gr/?page=article&id=20
http://maisaracute.blogspot.gr/2011/08/sedapppnyee.html
http://bambuszcsipesz.blog.hu/2010/12/19/gyongyozo_vizek_vad_tajtekok
FacebookTwitter

Ροή ειδήσεων

Η πιο γλυκιά σελίδα

SFbBox by afl odds

tip